Hoe haal je geld uit jouw managementvennootschap?
Hoe bepaal je jouw loon als bedrijfsleider?
Bij die van de boekhouding vertrekken we altijd vanuit de belangrijkste vraag: ‘Hoeveel heb jij als bedrijfsleider netto nodig om rond te komen?’
Je loon bepalen is geen puur fiscale optimalisatie-oefening. Het moet passen bij jouw levensstijl. Jezelf €30.000 bruto uitkeren omdat het fiscaal voordelig is, terwijl je €50.000 nodig hebt om comfortabel te leven? Slecht idee.
Laten we stap voor stap bekijken hoe je je loon als bedrijfsleider slim bepaalt.
TL;DR:
Je loon als bedrijfsleider moet niet alleen fiscaal slim zijn, maar ook voldoende om comfortabel te leven. Een mix van verschillende strategieën zorgt voor de beste balans tussen belastingdruk en nettowinst. Extraatjes zoals maaltijdcheques, een bedrijfswagen of auteursrechten kunnen daar nog bovenop. Voor lange termijn optimalisatie zijn liquidatiereserves en kapitaalvermindering interessante pistes. Wat voor jou het beste werkt, hangt af van je inkomsten, plannen en fiscale situatie.
-
Minimale sociale bijdrage en belastingvoordelen
Stap 3: Alternatieven om jezelf uit te betalen
Debet rekening-courant
IPT of groepsverzekering
Huurinkomsten onroerend goed
Interest op leningen
Tantièmes
Stap 1: Wat heb je nodig?
Eerst kijken we naar je vaste kosten en gewenste levensstandaard. Hypotheek, boodschappen, auto, kinderen, vakanties... hoeveel heb je echt nodig?
Voorbeeldberekening
Maandelijkse vaste kosten: €1.500
Jaarlijks nodig netto: €18.000
Brutoloon om dat netto te halen (met sociale bijdragen en belastingen): ruwe schatting €30.000
Maar dat is zonder buffer voor onverwachte uitgaven of vakanties. Heb je een partner met een stabiel inkomen? Dan kan je misschien een lager loon nemen en fiscaal optimaliseren. Ben je een single pringle die alle facturen alleen betaalt? Dan heb je meestal een hoger loon nodig.
Stap 2: Wat is fiscaal slim?
Je wil natuurlijk niet méér belastingen betalen dan nodig. Gelukkig zijn er enkele slimme regels die je helpen om jezelf optimaal uit te betalen.
Minimale sociale bijdrage en belastingvoordelen
Minimumloon voor verlaagd vennootschapstarief
Wil je genieten van het verlaagde vennootschapstarief (20% i.p.v. 25%) op de eerste €100.000 winst? Dan moet je jezelf minstens €45.000 bruto per jaar uitkeren (vanaf 2026: €50.000). Al zijn daar wel uitzonderingen op. Maar pas op, gewoon dat minimumloon nemen "omdat het moet" is niet altijd slim. Soms is een andere verdeling tussen loon en dividend voordeliger.Zelfstandige zonder loon?
Je betaalt altijd sociale bijdragen, ook als je jezelf geen loon uitkeert. In 2025 betaal je als zelfstandige in hoofdberoep sociale bijdragen berekend op een jaarinkomen van €17.008,88, oftewel €898,30 per kwartaal (incl. beheerskost van 3,05% bij Xerius).Geen loon betekent geen belastbaar inkomen. Gevolg? Je kunt geen gebruik maken van belastingvoordelen zoals:
De belastingvrije som: Iedereen krijgt een stukje inkomen waar je geen belasting op betaalt. Maar als je geen inkomen hebt, valt er niks te belasten en dus ook niks vrij te stellen.
Voordelen bij leningen
Belastingverminderingen voor kinderopvang, pensioensparen, dienstencheques, …
Stap 3: Alternatieven om jezelf uit te betalen
Je loon is meer dan alleen je brutoloon. Er zijn slimmere manieren om jezelf te betalen zonder meteen een aanslagbrief te verwachten.
Onkostenvergoeding
Een onkostenvergoeding is geld dat je vennootschap aan jou terugbetaalt voor kosten die jij uit eigen zak hebt voorgeschoten voor jouw vennootschap. Denk aan:
✔ De kilometers die je rijdt met je privéwagen voor werk
✔ Internet en telefoon die je ook zakelijk gebruikt
✔ Je home office en de kosten die daarbij komen kijken
✔ Werkmateriaal dat je zelf hebt betaald
Je kan dit op twee manieren aanpakken. De eenvoudigste optie is een forfaitaire onkostenvergoeding. Daarbij betaal je jezelf een vast bedrag per maand terug, zonder bonnetjes. Dat bedrag is belastingvrij, maar moet wel redelijk blijven. De fiscus kan altijd vragen hoe je aan dat bedrag komt, dus zorg dat het gebaseerd is op wat gangbaar is in jouw sector en functie. Als je hier overdreven bedragen van maakt, kan dat vragen oproepen.
Een andere optie is werken met werkelijke kosten. Hierbij hou je alle bonnetjes en facturen bij van de kosten die je maakt en betaalt je vennootschap je die bedragen exact terug. Dit vraagt iets meer administratie, maar als je ooit een controle krijgt, sta je wel stevig in je schoenen.
Voordelen alle aard
Soms is het slimmer om jezelf minder loon te geven en vergoed te worden met extra voordelen, zoals:
Bedrijfswagen: inclusief tankkaart en onderhoud via de vennootschap
Telefoonabonnement
Internetabonnement
Laptop
…
Als je vennootschap deze kosten van jou overneemt, hou je privé een pak meer over. Maar de fiscus ziet dat als een extra vorm van verloning en rekent er dus een beetje belastingen op. Gelukkig worden die belastingen berekend volgens vastgelegde formules van de overheid, waardoor je veel minder betaalt dan wanneer je die kosten gewoon zelf zou dragen.
Fiscaal voordelige extra’s
Maaltijd- en ecocheques zijn een handige manier om jezelf een extraatje te geven zonder sociale bijdragen of zware belastingen.
Met maaltijdcheques kan je jezelf (en eventuele werknemers) een extra verloning geven die je gewoon kan gebruiken in de supermarkt, horeca of bij takeaways. Het mooie? Ze zijn 100% vrijgesteld van persoonlijke belastingen en sociale bijdragen, op voorwaarde dat je aan de regels voldoet.
Je vennootschap kan tot €8 (mogelijks €12 in 2025) per gewerkte dag aan maaltijdcheques toekennen. Jijzelf betaalt daar dan een kleine eigen bijdrage op, zo’n €1,09 per cheque. De vennootschap neemt de rest op zich als kost.
Ecocheques werken op dezelfde manier, maar zijn bedoeld voor duurzame aankopen zoals energiebesparende toestellen, openbaar vervoer, fietsen of zelfs kamerplanten. De maximale waarde per jaar is €250, volledig vrij van persoonlijke belastingen en sociale bijdragen
Auteursrechten
Als je auteursrechtelijk beschermde werken creëert en overdraagt aan je vennootschap, kan je daar een vergoeding voor ontvangen tegen een zeer voordelig belastingtarief (momenteel 15% tot 75.360 euro voor inkomstenjaar 2025). Om auteursrechten correct toe te passen, moet je als bedrijfsleider wel aantonen dat je werk auteursrechtelijk beschermd is (bv. contracten of facturen waar de overdracht expliciet in staat).
Voordelen:
Lagere belastingdruk dan loon (Omdat er een forfaitaire kostenaftrek is, voordat de roerende voorheffing wordt berekend. Je bent ook geen sociale bijdragen verschuldigd.)
Interessant voor creatieve beroepen (schrijvers, architecten, ontwikkelaars...)
Dividenduitkering
Dividenden kunnen fiscaal interessant zijn. In plaats van tot 50% personenbelasting, betaal je 30% roerende voorheffing (of 15% via de VVPRbis-regeling als je geduld hebt).
Voorwaarden: Je vennootschap moet genoeg reserves hebben en de liquiditeitstoets doorstaan.
Aandelenopties
Aandelenopties, ook warrants genoemd, geven je het recht om een vast aantal aandelen te kopen tegen een vooraf vastgelegde prijs. Waarom is dat interessant? Omdat de marktwaarde van aandelen meestal stijgt. Dus als jij die aandelen goedkoper kunt kopen dan de actuele waarde, en ze nadien aan de marktwaarde kunt verkopen, maak je winst.
En nu komt de twist: je managementvennootschap kan die aandelenopties aankopen en doorspelen aan de bedrijfsleider. Dat kan een fiscaal slimme manier zijn om jezelf te verlonen.
Hou er rekening mee dat je op het moment dat je die opties ontvangt een belastbaar voordeel krijgt aangerekend. Dit voordeel wordt volgens de wet gewaardeerd op 18% van de waarde van de onderliggende aandelen op het ogenblik van het aanbod.
Op papier een slimme, fiscaal interessante manier om jezelf deels mee te verlonen. In de praktijk? Door het samenspel van vele elementen is het een eerder complexe strategie met meer lagen dan een goeie millefeuille. Maar als je weet hoe je het moet aanpakken, kan het zeker de moeite waard zijn.
Liquidatiereserve
In plaats van een dividend uit te keren, kan je vennootschap ook een liquidatiereserve aanleggen. Dit is een buffer opgebouwd met winst, waarop je onmiddellijk 10% vennootschapsbelasting betaalt. Liquidatiereserves zijn slim, maar niet ideaal als je korte-termijn cashflow belangrijker is dan lange-termijn fiscale optimalisatie.
Voordelen:
Na 5 jaar uitkeerbaar tegen slechts 5% roerende voorheffing
Bij stopzetting van de vennootschap zelfs belastingvrij uitkeerbaar
Nadelen:
Je betaalt meteen 10% vennootschapsbelasting op het bedrag dat je opzijzet. Dat betekent dat je nú geld aan de fiscus geeft, terwijl je er pas over vijf jaar de vruchten van plukt. Niet ideaal als je dat kapitaal eigenlijk sneller nodig hebt. Bovendien moet je vennootschap voldoende reserves hebben om überhaupt een liquidatiereserve te kunnen aanleggen.
Nog een aandachtspunt: als je toch een paar minder goede jaren hebt, waarbij je die reserves eigenlijk nodig hebt, dan heb je die 10% vennootschapsbelasting dus voor niets betaald. Dit risico is kleiner bij een stabiele managementvennootschap, maar hé, je weet maar nooit.
Kapitaalvermindering
Als je in het verleden kapitaal hebt ingebracht in je vennootschap, kan je dat belastingvrij terugnemen onder bepaalde voorwaarden.
Debet rekening-courant
Je kan geld lenen van je vennootschap, maar hier betaal je zware intresten op aan jouw vennootschap. Simpel gezegd: als jij privé geld leent van je vennootschap, dan had je dat ook bij een bank kunnen doen, mét intresten.
Houd je rekening courant in balans. Trek niet zomaar geld uit je vennootschap zonder plan.
Werk met een formele leningsovereenkomst. Als je toch geld nodig hebt, laat je vennootschap jou een lening geven mét een redelijke rente.
Betaal jezelf een doordachte vergoeding. Denk aan een combinatie van loon, dividenden en onkostenvergoedingen. Zo voorkom je dat je cash uit je vennootschap moet lenen.
IPT of groepsverzekering
Je vennootschap kan bijdragen aan een Individuele Pensioentoezegging (IPT) of groepsverzekering, wat fiscaal voordeliger is dan een hoger loon. Dit is een slimme manier om je pensioen op te bouwen met belastingvoordelen.
Huurinkomsten onroerend goed
Heb je een kantoorruimte of een deel van je privéwoning die je zakelijk gebruikt? Dan kan je deze verhuren aan je vennootschap. Door privé een woning te verhuren aan je vennootschap betaal je géén personenbelasting op de werkelijke huurprijs, maar enkel op het kadastraal inkomen + een verhogingscoëfficiënt. En de vennootschap kan de huur als kost aftrekken.
Interest op leningen
Als je geld leent aan je vennootschap, kan je daar intresten op ontvangen (onderworpen aan 30% roerende voorheffing). Deze interesten zijn aftrekbaar als kost voor de vennootschap. De interest moet wel marktconform zijn. Te hoge rentepercentages kunnen door de fiscus verworpen worden.
Tantièmes
Een tantième is eigenlijk een bonus voor de bedrijfsleider, toegekend na de afsluiting van het boekjaar. Het gaat over een extra bezoldiging bovenop het loon dat je al hebt ontvangen.
Stel: je vennootschap sluit boekjaar 2024 af in 2025. Je hebt in 2024 je gewone loon gekregen, maar bij de afsluiting in 2025 beslist de vennootschap om je nog €20.000 extra toe te kennen. Goed nieuws: die extra kost mag nog worden afgetrokken van de winst van 2024. Minder goed nieuws: jij wordt daar als bedrijfsleider in 2025 op belast via je personenbelasting.
En dat is niet alles. Er moet extra bedrijfsvoorheffing worden ingehouden, én je betaalt er ook sociale bijdragen op. Dus ja, een tantième kan fiscaal interessant zijn voor je vennootschap, maar vergeet niet dat het voor jou privé extra kosten met zich meebrengt.
Conclusie: Wat moet je nu doen?
Er is geen one-size-fits-all oplossing, maar als je niet graag onnodig veel belastingen betaalt (en wie wel?), dan is een mix van verschillende strategieën de beste aanpak.De beste strategie hangt af van je inkomen, toekomstplannen en fiscale situatie.
Benieuwd hoe wij jouw situatie zouden aanpakken? Plan een gesprek in met die van de boekhouding om de meest voordelige optie voor jouw specifieke situatie te berekenen.