De managementvennootschap

helder uitgelegd.

De managementvennootschap is in opmars. Steeds meer hoge kaderleden, consultants, bedienden, informatici en vrije beroepen kiezen ervoor een managementvennootschap op te richten. Uit cijfers van de statistiekdienst Statbel blijkt dat het aantal Belgen dat een dergelijke vennootschap oprichtte tussen 2019 en 2024 zo goed als verdubbeld is, van 41.510 naar 80.210.

eyes die van de boekhouding

Wat is een management-
vennootschap eigenlijk?

Oorspronkelijk sloeg de term op een vennootschap opgericht om het management van een ander bedrijf op zich te nemen. Denk aan een directielid dat in plaats van in loondienst te werken, zijn opdrachtgever een factuur stuurt voor zijn werk als manager.

Tegenwoordig kent het begrip een veel bredere invulling, nu ook consultants, bedienden en informatici, kortom mensen zonder een leidinggevende managementfunctie, steeds vaker kiezen voor een zelfstandigenstatuut.

Daarnaast wordt de term ook gebruikt voor de eenmansvennootschappen van architecten, dokters, tandartsen, advocaten en andere vrije beroepen.

Er wordt veel over gesproken en geschreven, maar als je de officiële ondernemingsvormen erop naslaat, zal je het begrip managementvennootschap, ook wel manco, bestuurdersvennootschap of eenmansvennootschap genoemd, nergens tegenkomen. Voor de wet, de fiscus en alle anderen is een managementvennootschap een bedrijf als een ander.

Benieuwd wat jij netto zou overhouden in een managementvennootschap? Of aan welke dagprijs je zou moeten factureren als equivalent van wat je nu als werknemer aan je werkgever kost?

Bereken het in 10 seconden zelf via onze spreadsheet. Even de sheet downloaden, je brutoloon invoeren en voilà, je ziet meteen of het financieel interessant kan zijn voor jou.

managementvennootschap vs loondienst

In de praktijk:

Taylor start als Sales Manager bij Big Machine NV, maar wil het graag anders aanpakken. Ze richt haar eigen vennootschap op, Eras BV, en werkt voortaan niet meer als werknemer, maar als zelfstandige ondernemer.

Maandelijks stuurt Eras BV een factuur naar Big Machine NV voor haar werkzaamheden.
Zo komt er geld binnen.

Plottwist: in plaats van haar loon automatisch op haar privérekening te krijgen, betaalt Taylor zichzelf nu een loon uit. Maandelijks doet ze een betaling van Eras naar haar persoonlijke rekening. 

Wat verder binnenkomt op de rekening van Eras, is strikt voor de zaak. Taylor gebruikt dit geld onder andere voor haar pensioenopbouw en verzekeringen.

Heeft ze meer inkomsten dan uitgaven, dan blijft dat geld vast in de vennootschap. Taylor betaalt belastingen op de winst van Eras BV en opnieuw wanneer ze geld naar haar privé overmaakt.

Als zelfstandige geniet Taylor van veel vrijheid. Ze bepaalt zelf hoe ze haar werk inricht, welke kosten ze maakt voor haar auto, laptop of andere zakelijke benodigdheden. Ze kan ook naast Big Machine NV nog klanten werven en zelf beslissen hoe en hoeveel ze wil sparen of beleggen voor haar pensioen.

In dit model komt er minder belasting binnen bij de overheid dan wanneer Taylor in loondienst zou blijven en Big Machine hetzelfde bedrag aan haar zou uitbetalen.

Taylor krijgt meer vrijheid, maar dat brengt ook een grotere verantwoordelijkheid met zich mee. Kortom, haar managementvennootschap geeft haar meer controle, maar in ruil moet Taylor wel haar eigen boontjes doppen. Shake it off, weet je wel.

Waarom zijn management-
vennootschappen
in opmars?

Als structuur is de managementvennootschap in België populair, er is zelfs sprake van een ‘vervennootschappelijking’. De situatie is het gevolg van ons belastingsysteem dat mensen met een relatief hoog loon al snel naar de hoogste belastingschijf duwt.

De managementvennootschap wordt in dat opzicht vaak als een win-win beschouwd, omdat bedrijven zo ‘goedkoper’ opslag kunnen geven bijvoorbeeld. 

De grote stijging in managementvennootschappen die we de laatste jaren zien, heeft deels te maken met de hervorming van het ondernemings- en vennootschapsrecht van 2019, waarbij et minimum startkapitaal van 18.550 euro werd afgeschaft.

Er mag dan wel geen wettelijke verplichting meer zijn om kapitaal in te brengen, gratis is een managementvennootschap niet. 

Je moet namelijk wel een financieel plan voorleggen én voldoende middelen inbrengen om je onderneming de eerste drie jaar draaiend te houden, zoals uiteengezet in je plan. 

Daarnaast moet je rekening houden met een aantal kosten. De notaris, die je nodig hebt voor de oprichting van je vennootschap, brengt een eenmalige kost met zich mee. Bovendien zijn er terugkerende kosten, zoals de kosten voor een boekhouder - al valt dat voor klanten van die van de boekhouding met 2.820 euro per jaar goed mee.

Vrijheid en flexibiliteit als grootste voordeel
van een zelfstandigenstatuut

Uit onderzoek blijkt dat de reden om zelfstandig te worden, zelden puur fiscaal is.

In gesprekken met oprichters van een eenmansvennootschap komt vrijwel altijd naar voren dat vrijheid in hoe ze hun vermogen kunnen besteden een minstens even belangrijke drijfveer is als eventuele fiscale voordelen.

Zelf kunnen kiezen in uitgavenpatronen, investeringen of pensioenopbouw worden vaak genoemd, naast de mogelijkheid om als ondernemer ook andere activiteiten te kunnen factureren, zoals een eenmalige adviesopdracht of een tegemoetkoming voor een keynote bijvoorbeeld.

De fiscale voordelen van
een managementvennootschap

Om het even puur over belastingen te hebben: vanuit fiscaal oogpunt is een managementvennootschap interessant door de combinatie van:

  • een lagere vennootschapsbelasting op de winst van de vennootschap (mits voldaan aan een aantal voorwaarden bedraagt die 20%, wat  minder is dan de belastingtarieven die op hogere lonen gelden)

  • de mogelijkheid om opgespaarde winsten tegen een relatief lage belasting (roerende voorheffing) uit de vennootschap te halen om privé beschikbaar te maken.

Simulatie: loondienst of managementvennootschap

We halen er als voorbeeld Taylor bij, die met haar managementvennootschap Eras factureert aan haar opdrachtgever Big Machine NV. We simuleren hoe haar inkomsten er uit zien in loondienst dan wel als oprichter van Eras.

groene meeple van die van de boekhouding

Totale kostprijs voor werkgever Big Machine om Taylor in dienst te nemen: 9.100 euro per maand of 110.000 euro per jaar.
Dit bedrag omvat niet alleen het brutoloon van Taylor, maar ook de werkgeversbijdragen aan de sociale zekerheid (RSZ), kosten voor voordelen zoals een bedrijfswagen, en andere verplichte bijdragen zoals vakantiegeld en eventuele aanvullende voordelen. Hierdoor is er een aanzienlijk verschil tussen wat Taylor als brutoloon krijgt en wat Big Machine uitgeeft.

Brutoloon: 5.500 euro per maand
Totaal nettoloon Taylor: 42.104 euro per jaar

Taylor in loondienst

rode meeple van die van de boekhouding

Eras BV met Taylor als bedrijfsleider

Totale kostprijs voor Big Machine voor Taylor’s werk (te betalen bedrag blijft gelijk voor Big Machine, alleen wordt het nu door Eras gefactureerd): 110.000 euro per jaar


Netto inkomsten Taylor: 51.022 euro per jaar, bestaand uit een netto maandelijks loon als bedrijfsleider van 2.174 euro (26.088 euro per jaar) en netto inkomsten door het uitkeren van winsten: 24.953 euro na elk jaar.

In dit voorbeeld houdt Taylor netto 8.918 euro meer over op het einde van het jaar. 

Om een correcte vergelijking te maken, moet je er wel rekening mee houden dat Taylor in loondienst meteen en volledig vrij over haar volledige nettoloon kan beschikken. In een vennootschap zijn er daarentegen verschillende mogelijkheden om loon en winsten uit te keren, met bijhorende verschillende tarieven. In de berekening worden de belastingtarieven van 2024 gebruikt.

Wil je alle details van de berekening zien, en een simulatie maken voor jouw situatie, met up-to-date tarieven?

De keerzijde van de financiële flexibiliteit en vrijheid binnen de managementvennootschap

De meerderheid van de oprichters van een eenmansvennootschap kiest ervoor niet langer werknemer te zijn om meer vrijheid te hebben. 

Ben je als werknemer aan de slag, dan heb je weinig inspraak over hoe je loon verdeeld wordt: auto, groepsverzekering en andere voordelen worden op bedrijfsniveau beslist.

Factureer je via een managementvennootschap, dan kan je kiezen wat je met die inkomsten doet. Je beslist zelf of je investeert in je pensioen of eerder in vastgoed, met welke auto je rijdt en dergelijke meer. Daarnaast is het eenvoudig om andere inkomsten te factureren met je BV. 

Klinkt allemaal goed, maar er is een keerzijde aan de medaille. Door een vennootschap op te richten, maak je de keuze om minder beschermd te zijn dan in loondienst.

Zo kan je niet langer rekenen op een werkloosheidsuitkering. Voor pensioen en ziekteverzekering ben je zelf verantwoordelijk. Wil je op vakantie of ben je ziek, dan komt er niet automatisch nog geld binnen. Goede afspraken maken met je klant maken is de eerste stap om de risico’s in te perken. Als ondernemer is het bovendien eenvoudig om je door middel van verzekeringen in te dekken tegen de meeste risico’s.

Een managementvennootschap, iets voor jou?

Let’s see, herken je jezelf in één van deze knapperds*?

Bij die van de boekhouding werken we het vaakst met mensen die zich enigszins herkennen in één van de fictieve klanten hieronder opgelijst.

*Jaja, we weten het, vreselijke stockfoto’s. De website is net live, geef ons nog ff 👀

Benieuwd naar die van de boekhouding?

We houden je graag in de loop! Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf als eerste op de hoogte van onze productlanceringen, updates en exclusieve sneak peeks. Geen spam, wel spannend!