Hoe een managementvennootschap opstarten
Ha, de stap is gezet. Je gaat een managementvennootschap oprichten. Klinkt goed! Nu, zonder een spelbreker te willen zijn: vooraleer het zover is, en je je eerste factuur kan sturen of je eerste kost kan inbrengen, wachten je enkele onvermijdelijke stappen.
Het aloude ‘bezint eer gij begint’ credo indachtig, is het ook een goed moment om je ervan te vergewissen dat je kosten-batenanalyse steek houdt.
Wanneer is een managementvennootschap nuttig?
Afhankelijk van aan wie je deze vraag stelt, kan je andere antwoorden verwachten. Je risico-averse broer zal je de stap wellicht afraden, terwijl je door de wol geverfde fiscaliste van een tante alvast een flesje champagne koud heeft gezet.
Als boekhouder houden we het hoofd koel.
Uit eigen onderzoek blijkt dat de grootste drijfveer om zelfstandig te worden de grotere vrijheid is om je geld te besteden zoals je zelf wil.
Puur cijfermatig gezien loont een managementvennootschap opstarten zodra je in loondienst een maandelijkse brutoloon van 4.400 euro ontvangt, en je het equivalent daarvan aan je werkgever kan factureren, zijnde ongeveer 7.350 euro per maand. (Cijfers voor januari 2025)
Benieuwd wat jij netto zou overhouden in een managementvennootschap? Of aan welke dagprijs je zou moeten factureren als equivalent van wat je nu als werknemer aan je werkgever kost?
Bereken het in 10 seconden zelf via onze spreadsheet. Even de Excel downloaden, je brutoloon invoeren en voilà, je ziet meteen of het financieel interessant kan zijn voor jou.
Wat kost een managementvennootschap?
De Besloten Vennootschap (BV) is de vennootschapsvorm bij uitstek voor de oprichting van je eenmansvennootschap.
De (vermeende) kostprijs kan mensen al eens afschrikken, maar in de praktijk valt het best mee.
Er zijn twee types kosten om onder de loep te houden: opstartkosten en jaarlijks terugkerende kosten. Onder de oplijsting staat wat meer uitleg over de verschillende elementen.
Opstart- en terugkerende kosten van een managementvennootschap
Een managementvennootschap starten kost geld. Van een aantal kosten staat het bedrag vast, bij sommige zit er wat variatie op, en daarnaast zijn er ook een aantal uitgaven waarbij je kan kiezen om ze al dan niet te maken.
Tip: mocht je beslissen om met die van de boekhouding in zee te gaan voor je opstart: de meeste kosten zijn inbegrepen in je jaarlijkse fee. Je betaalt enkel 1.100 euro aan de notaris. We werken samen met een vaste notaris, dus je moet ook daar niet naar op zoek.
Naast het bedrag dat je nodig hebt om op te starten, zijn er een aantal jaarlijks terugkerende kosten waar je rekening mee moet houden, ook in het eerste jaar.
Terugkerende kosten:
Sociale bijdragen 20,5% van je inkomen, forfaitair minimum bij opstart ➞ €898,30/kwartaal
Vennootschapsbijdrage ➞ 0 - 399,73 euro
Opstartkosten:
Vaststaande verplichte kosten:
aanvraag van een ondernemingsnummer. ➞ €109
activatie van je btw-nummer bij de KBO, de Kruispuntbank Ondernemingen. ➞ €60 (bij die van de boekhouding betaal je hier niets voor)
publicatie van de oprichting in het Belgisch Staatsblad. ➞ €278,20 (zit mee in de kost die je bij de notaris betaalt)
‘Hangt-er-vanaf’- kosten:
opstellen van financieel plan door boekhouder. ➞ €800 - €1500
opstellen oprichtingsakte (ook wel statuten genoemd) bij de notaris ➞ €1100 - €1500
‘Zelf te kiezen’ kosten
Startkapitaal ➞ €0 - X
Klaar om jouw managementvennootschap op te starten?
Mocht je na het lezen van bovenstaande informatie het gevoel hebben dat je hoofd op ontploffen staat, haal rustig adem. We zijn er voor jou, met een eenvoudig stappenplan waarbij het gros van het werk achter de schermen door ons gedaan wordt. Je zal zien: het kiezen van een naam voor je vennootschap zal nog voor de meeste hoofdbrekens zorgen.
Klaar om te starten? Let’s go!
Plan gerust een vrijblijvende babbel in. We luisteren naar jouw situatie, denken met je mee en geven je duidelijk en eerlijk advies. Geen verplichtingen, gewoon een goed gesprek met die van de boekhouding om je verder te helpen.
Je kunt bijvoorbeeld denken aan vragen zoals:
Is een managementvennootschap iets voor mij?
Wat zijn de voordelen en nadelen?
Hoe begin ik eraan zonder in de administratie te verdrinken?
Hoe zorgen die van de boekhouding dat ik méér uit mijn vennootschap haal?