Auto kopen of leasen met je managementvennootschap?
Een bedrijfs­wagen binnen je management­vennootschap, wat zijn de opties?
“Ik reed vroeger met een bedrijfswagen. Nu ik zelfstandig word, valt die natuurlijk weg. Wat doe ik nu?”, of “Ik heb privé een wagen aangekocht en start nu een vennootschap op, wat doe ik met die wagen?”
Goeie vragen. Bij die van de boekhouding krijgen we die vaak. (We know, we know, de meeste blogs beginnen zo. Maar ’t is echt een feit. En jij zit dit nu ook niet voor niks te lezen, toch? 😉)
Dus, tijd om de opties eens goed op een rijtje te zetten. Geen saaie opsomming (al blijven het natuurlijk opties), maar een heldere kijk op wat voor jou het beste werkt.
TL;DR:
✔ Je hebt al een privéwagen en wil geen nieuwe kopen: Je kan ‘m privé houden en je vennootschap laten bijdragen aan de kosten, of je verkoopt ‘m aan je vennootschap om alle kosten fiscaal af te trekken.
✔ Je koopt jouw auto met eigen middelen: Je legt in één keer de volle pot neer. Je betaalt geen rente, maar je cashflow krijgt misschien wel een stevige klap.
✔ Je kiest voor een lening. Binnen de financieringsopties is dit de voordeligste manier om eigenaar te worden van je wagen. Je spreidt de kosten en de rente is fiscaal aftrekbaar, maar je moet wél de btw zelf voorfinancieren. Dat is meteen een stevige extra kost bij de aankoop.
✔ Je gaat voor financiële renting. Je betaalt maandelijks een huurprijs voor de wagen. Vaak kun je op het einde de wagen overnemen voor een restwaarde (meestal 16%).
✔ Je kiest voor operationele renting. Dat is een stuk zorgelozer en meestal een all-in pakket: onderhoud, verzekering en belastingen inbegrepen. Wanneer je geen gedoe wilt is dit vaak de beste optie, maar je betaalt wel meer per maand.
Je hebt al een privéwagen en wil geen nieuwe kopen
Heb je al een auto en ben je niet meteen op zoek naar een nieuwe? Dan heb je twee keuzes:
Je houdt ‘m privé en laat je managementvennootschap bijdragen aan de kosten.
Is je wagen een oudere, minder fiscaal vriendelijke bak? Dan is kilometervergoeding interessant.
Rijd je te weinig beroepsmatige kilometers voor een deftige kilometervergoeding? Dan kan verhuren aan je vennootschap voordeliger zijn.
Je verkoopt ‘m aan je vennootschap.
Dit loont vooral als je ‘m nog een tijdje wil houden. Geen zin om te investeren met je vennootschap? Dan hou je de wagen best privé.
Laten we deze opties nog even verder bekijken.
Optie 1: Je houdt ‘m privé en laat je management­vennootschap bijdragen aan de kosten
Wil je je wagen niet in je vennootschap stoppen, maar toch slim gebruikmaken van fiscale voordelen? Dan zijn er twee manieren om kosten te recupereren, enerzijds een kilometervergoeding, anderzijds kan je jouw wagen verhuren aan je vennootschap.
Kilometervergoeding
Je krijgt een forfaitaire vergoeding per kilometer voor beroepsmatig gebruik.
Wanneer is dit slim?
Als je auto wat ouder is en een hoog VAA heeft, kan een kilometervergoeding interessanter zijn dan de wagen in je vennootschap steken.
Rij je veel beroepsmatige kilometers? Dan kan je hier nog een mooie som uithalen.
De kleine lettertjes:
Rijd je weinig voor je werk? Dan is de vergoeding misschien niet voldoende om je echte kosten te dekken.
Btw recupereren? Helaas, dat zit er niet in!
Je verhuurt je wagen aan je vennootschap
Je vennootschap betaalt jou een huurprijs voor het gebruik van je wagen.
Wanneer is dit slim?
Als je wagen recenter is, maar je niet zoveel zakelijke kilometers rijdt.
Je wil liever een maandelijks vast bedrag dan afhankelijk te zijn van gereden kilometers.
Je kan kosten zoals verzekering, onderhoud, … mee in dit huurcontract opnemen.
De kleine lettertjes:
De huurprijs moet marktconform zijn (lees: realistisch, geen absurde bedragen. Ofwel, check het zeker eens met je boekhouder 😉).
De huurinkomsten worden privé belast als roerend inkomen.
De btw op je kosten blijft privé, geen aftrek mogelijk.
Optie 2: Je verkoopt de wagen aan je management­vennootschap
Wil je écht alle kosten fiscaal aftrekken? Dan kan je de auto verkopen aan je vennootschap. Die wordt dan eigenaar en betaalt voor alles: brandstof, onderhoud, verzekering...Jouw vennootschap wordt dus trotse eigenaar van je auto en jij betaalt VAA op het privégebruik ervan.
Hoe werkt dat?
Bepaal een eerlijke verkoopprijs: Check even wat vergelijkbare wagens op tweedehandssites kosten en dit goed documenteren.
Maak een verkoopverslag op: Dit is verplicht, maar geen zorgen die van de boekhouding doet dit voor jou!
Keuring en herinschrijving: De wagen moet gekeurd worden voor verkoop en krijgt een nieuwe nummerplaat. Een beetje extra administratie, maar dat valt uiteindelijk allemaal wel mee, no worries!
Wanneer is dit slim?
Als je de wagen nog een tijdje wil houden en alle kosten fiscaal wil aftrekken.
Als je wilt profiteren van de aftrekbaarheid in je vennootschap (afhankelijk van CO₂-uitstoot en gebruik).
Als je de BTW (deels) wilt kunnen recupereren.
De kleine lettertjes:
Je betaalt VAA op het privégebruik van de wagen.
De verkoop moet correct verlopen, anders kan de fiscus het in twijfel trekken.
Kortom: wil je het simpel houden en alle autokosten via je vennootschap laten lopen? Verkopen is dan de beste optie. Vind je dat te veel rompslomp, dan zijn kilometervergoeding of verhuren waarschijnlijk interessanter. Wat je ook kiest, zorg dat het slim gebeurt. Boekhouder raadplegen = altijd een goed idee. 😉
Wat als je een nieuwe wagen wilt kopen met je vennootschap?
Je hebt net je managementvennootschap opgestart, het leven lacht je toe en je denkt: g*dver, het is tijd voor een nieuwe wagen. Of misschien ben je gewoon toe aan een nieuwe wagen binnen jouw bestaande vennootschap;
Goed nieuws: een wagen kopen via je vennootschap is vaak een slimme zet. Maar hoe financier je ‘m?
De goedkoopste optie? Je financiert jouw wagen met een lening.
Geen gedoe, geen onverwachte kosten? Operationele renting.
Voor je een beslissing neemt, is het slim om offertes op te vragen bij verschillende partijen: garages, banken, leasingmaatschappijen. Of beter nog: laat ons alles uitrekenen. Dat is gewoon inbegrepen in onze service.
Maar bon, wat is nu écht het verschil tussen kopen, leasen en renten?
Een voorbeeld: Taylor en haar BMW iX1
Taylor is kersvers zelfstandig en heeft haar oog laten vallen op een BMW iX1. Maar hoe betaalt ze ‘m? Ze kan de wagen in één keer kopen met eigen middelen. Geen rente, geen maandelijkse aflossingen, en de wagen is meteen volledig van haar vennootschap. Alleen… dat trekt natuurlijk wel een flinke hap uit haar cashflow. Maar als ze dat kan missen, dan why not?
Indien ze geen €52.000 (want zoveel kost de BMW iX1 die we genomen hebben om deze vergelijking mee te maken) op overschot heeft, dan moet ze kijken naar een lening, leasing of renting. In onderstaande tabel reken we de TCO (Total Cost of Ownership) uit voor de eerste 5 jaar. We maken een vergelijking tussen een lening, een operationele renting en een financiële renting.
💡 Waarom staat leasing er niet bij in deze vergelijking?
Waarschijnlijk zocht je iets in de trant van "Auto leasen of kopen?" Want als jij aan leasing denkt, denk je waarschijnlijk aan een vaste maandkost inclusief verzekering, onderhoud en al de rest. Maar waarschijnlijk zoek je dan eerder een operationele renting, niet per se leasing. We know, ‘t is echt verwarrend.
Maar kijk, het zit zo:
Je hebt gelijk dat je bij leasing een maandelijkse kost betaalt en dat er mogelijks diensten inbegrepen zijn. Maar! (En dit is een belangrijke maar voor ons.) bij leasing komt de auto op je balans te staan als investering. Gevolg? Je schuldgraad stijgt. Leasing lijkt daardoor in onze boekhoudkundige ogen meer op een lening dan op een huurformule, omdat de wagen op je balans terechtkomt. Met operationele renting, daarentegen, heb je een vaste maandprijs, inclusief alles, én het blijft netjes van je balans. Daarom nemen wij die wel mee in onze vergelijking, en leasing niet.
Want geef toe… de termen leasing, renting, huurkoop en co. worden tegenwoordig zo vaak door elkaar gebruikt dat zelfs Google begint te twijfelen. Dus bij die van de boekhouding houden we het liever overzichtelijk met duidelijk onderscheidbare opties. Dus een lening vs. een operationele renting vs. een financiële renting, let’s go:
Lening | Operationele renting | Financiële renting | |
---|---|---|---|
Maandelijkse kost | € 789,88 | € 843,79 | € 695,23 |
Eigen middelen nodig bij aankoop | ✅ BTW: €9.024,80 | ❌ Geen | ❌ Geen |
Onderhoud na 5 jaar | € 6.000 | Inclusief | € 6.000 |
Verzekering na 5 jaar | € 6.032,70 | Inclusief | € 6.032,70 |
Interesten na 5 jaar | € 4.417,41 (3,99%) | - | - |
Restwaarde | ❌ Geen | € 17.191,53 | € 15.758,91 |
Total Cost of Ownership (TCO) | € 63.937,49 | € 67.818,88 | € 69.505,58 |
Waarom hiervoor kiezen? | Goedkoopste manier om eigenaar te worden (binnen de financieringsopties), maar je moet de btw voorfinancieren. | Wanneer je geen gedoe wilt: all-in formule, vaste kosten (verzekering, onderhoud inbegrepen). | Wanneer je flexibel wil blijven en pas op het einde beslist of je de wagen overneemt. |
Dus, welke opties heeft Taylor?
Ze koopt de wagen met eigen middelen. Cash in één keer. Geen rente, maar haar cashflow krijgt misschien wel een klap.
Ze kiest voor een lening. Dat betekent dat Taylor de kosten spreidt en de rente fiscaal aftrekbaar is. Maar ze moet wél de btw zelf voorfinancieren. Dat is meteen een stevige extra kost bij de aankoop.
Ze gaat voor financiële renting. Ze betaalt maandelijks een huurprijs voor de wagen. Bij renting heb je vaak de optie om de wagen over te nemen aan een vooraf bepaalde restwaarde, meestal 16%, maar dit kan variëren per contract.
Ze kiest voor operationele renting. Dat is een stuk zorgelozer, want dan heeft ze de mogelijkheid om te kiezen voor een all-in formule: onderhoud, verzekering en belastingen inbegrepen.
Wat kiest Taylor denk je? Waarschijnlijk operationele renting. Ook al is dat de duurste maandelijkse optie, daarmee is alles wel geregeld en hoeft ze zich geen zorgen te maken over onverwachte kosten. Maar hey, wat jij kiest dat hangt uiteindelijk af van wat voor jou het belangrijkste is.
Fiscale aftrekbaarheid en Voordeel van Alle Aard (VAA)
Oké, je hebt na het lezen van de mogelijkheden misschien al beslist hoe je je wagen financiert. Maar hoe zit het met de fiscale regels? (Want ja, die veranderen soms sneller dan het Belgisch weer)
Dit is wat je nu moet weten:
Elektrische wagens: 100% aftrekbaar tot eind 2026. Vanaf 1 januari 2027 vermindert de fiscale aftrekbaarheid tot maximaal 95%. En bouwt zo geleidelijk af tot 67,5% in 2031.
Hybrides: Aftrekbaarheid wordt vanaf 2025 afgebouwd, en brandstofkosten zijn maar 50% aftrekbaar. Het regeerakkoord (anno 2025) voorziet wel een ruimere overgangsperiode dan initieel voorzien in de wet.
Benzine/diesel: Vanaf 2028 is het volledig gedaan met fiscale aftrekbaarheid.
En dan is er nog het VAA, ofwel de belasting die je betaalt op het privégebruik van je bedrijfswagen. Hoe duurder en vervuilender de wagen, hoe hoger die belasting. Dus als je graag zo weinig mogelijk VAA wil, dan kies je best een zuinige of elektrische wagen.
Conclusie
Het hangt er maar vanaf. Hou je je privéwagen? Dan is een kilometervergoeding vaak het handigste als je genoeg beroepskilometers rijdt.
Wil je een nieuwe wagen? En wil je gewoon fiscaal de goedkoopste optie? Kopen met financiering blijft de voordeligste manier om eigenaar te worden (Naast kopen met eigen middelen natuurlijk, hallo rente). Wil je vooral gemak en geen verrassingen? Dan kies je voor een operationele renting.
Nog vragen? Plan een vrijblijvende babbel in. We geven geen gratis carwash, maar we zorgen er wél voor dat je met een gerust hart naar je nieuwe (of oude) blinkende wagen kan kijken.
Woordenschatlijst voor niet-boekhouders
Als ze bij die van de boekhouding enthousiast beginnen over kilometervergoeding en fiscale aftrekbaarheid terwijl jij eigenlijk gewoon wil weten of je jouw nieuwe auto moet lenen, renten of leasen dan is deze woordenlijst voor jou. 😉
-
Je wilt iets kopen (een auto, een machine, een nieuwe koffiemachine voor op kantoor) maar je hebt niet meteen al het geld op tafel liggen. Een bank of een andere partij schiet het geld voor, en jij betaalt het terug in stukjes, met rente. Zo hoef je niet in één keer diep in je zak te tasten.
-
Je huurt iets voor een langere termijn, bijvoorbeeld een auto maar dat kan ook bijvoorbeeld een printer zijn. Het blijft eigendom van de verhuurder. Je betaalt een vast bedrag per maand, en hebt daarvoor alle diensten inclusief. Aan het einde van de rit geef je het gewoon terug (en dat is direct het verschil met een financiële renting, want daar moet je hem niet per se terug geven, allez je moet natuurlijk wel nog de restwaarde betalen) en stap je in een nieuw contract als je dat wil. Een beetje zoals een step in de stad, maar dan voor bedrijfswagens of machines.
-
Je huurt het eerst, maar je hebt eigenlijk al besloten dat je het ooit gaat kopen. Een soort van huurkoop dus eerder. Vaak heb je aan het einde van het contract de optie om het over te nemen tegen een bepaald, vastgelegd bedrag. Het voelt dus meer als een gespreide betaling dan als echte huur.
-
Een wagen of machine leasen waarbij je enkel betaalt voor het gebruik. Onderhoud, verzekering en service zijn inbegrepen , en aan het einde van de leaseperiode lever je het gewoon in. Ideaal als je geen omkijken wil hebben naar onderhoudskosten of de verkoopwaarde.
De leasingmaatschappij blijft juridisch eigenaar van de wagen. Maar jij mag ermee rijden, want jouw vennootschap is economisch eigenaar. De wagen komt daardoor wél op je balans te staan, waardoor je schuldgraad stijgt(en dat is meteen het grote verschil met een renting). En dat maakt leasing financieel vaak minder interessant dan je zou denken.
-
Net zoals bij een operationele leasing, zit onderhoud, verzekering en service inbegrepen. Je betaalt een vast bedrag per maand, maar aan het einde van de looptijd kun je het product kopen voor een vooraf bepaald bedrag (maximaal 15%).
De leasingmaatschappij blijft juridisch eigenaar van de wagen. Maar jij mag ermee rijden, want jouw vennootschap is economisch eigenaar. De wagen komt daardoor wél op je balans te staan, waardoor je schuldgraad stijgt. En dat maakt leasing financieel vaak minder interessant dan je zou denken.
-
Als je je eigen auto gebruikt voor het werk, kan je werkgever (en in een managementvennootschap ben jij dat dus zelf) je een vergoeding per gereden kilometer geven. Dit dekt brandstof, onderhoud en slijtage. De overheid legt een maximumtarief vast per kilometer dat fiscaal aftrekbaar is.
-
Bepaalde uitgaven kan je inbrengen als kosten in je boekhouding, waardoor je minder belastingen betaalt. Denk aan laptops, bedrijfswagens of opleidingskosten. Hoeveel je precies kan aftrekken, hangt af van de regels van de fiscus.
-
Inkomen dat je verdient zonder er actief voor te werken, zoals rente op spaargeld, dividenden van aandelen of huurinkomsten.
-
Roerende voorheffing is een belasting die vooraf wordt ingehouden op inkomsten uit roerende goederen en kapitalen, zoals intresten en dividenden. De standaard roerende voorheffing in België is 30%.
Op welke inkomsten wordt roerende voorheffing geheven?
Dividenden (bv. winstuitkering van aandelen)
Intresten (bv. spaarrentes boven de vrijgestelde drempel)
Opbrengsten van obligaties of beleggingsfondsen
-
Als je een auto, gsm of laptop van het werk krijgt en die ook privé mag gebruiken, dan ziet de fiscus dat als een extra inkomen. Daar moet je dus belastingen op betalen.
-
De totale kost van eigenaar te zijn van iets, inclusief de aankoopprijs, onderhoud, verzekering en tranen als het kapotgaat.
-
De waarde van een product (zoals een wagen of machine) op het einde van de gebruiksperiode. Dit is het bedrag dat je er nog voor kan krijgen als je het verkoopt (meestal minder dan je hoopt, tenzij je een oldtimer hebt.), of wat je moet betalen als je het overneemt na een leasing.
-
Het geld dat in en uit je bedrijf stroomt. Simpel gezegd: hoeveel komt er binnen en hoeveel gaat eruit? Een positieve cashflow betekent dat je meer binnenkrijgt dan je uitgeeft, een negatieve cashflow betekent dat je rekeningen misschien sneller groeien dan je inkomsten.