Aan de Accountant die overweegt de Gouden Kooi te verlaten.
Een babbel met Céline Voet
Die van de boekhouding - je weet wel, ons boekhoudkantoor enkel en alleen voor nieuwe managementvennootschappen - zoeken een collega. Een accountant, maar niet de eerste de beste.
“It takes one to know one” indachtig, praten we met Céline Voet over hoe het is om voor een volledig nieuw kantoor te werken, en horen we meteen hoe zij haar ideale collega ziet.
Klaar voor een openhartig gesprek? Hier gaan we! 👇
Jij hebt de stap al gezet, wat moeten kandidaat-accountants weten over de functie, over het bedrijf?
Het is een boekhoudkantoor, maar daar houdt elke vergelijking met mijn 11 jaar ervaring als accountant binnen traditionele kantoren op. Het verschil valt samen te vatten in drie punten: efficiënte automatisering, extra diensten zoals een inbegrepen betaalomgeving en bankkaart, en de uitgebreide accounting én software ervaring van de oprichters Tim Vandecasteele en Domien Claeys.
Efficiënte automatisering, is niet elk boekhoudkantoor daarmee bezig?
In theorie wel. Maar als accountant in een groot én goed bedrijf was ik toch bedroevend vaak bezig met gegevens over te typen of talloze keren hetzelfde mailtje te sturen. De automatisering die ik zag, maakte mijn werk wel aangenamer, maar niet echt sneller of beter.
Neem nu de onboarding van een nieuwe klant. Bij die van de boekhouding hebben we een flow opgezet waardoor de klant op twintig minuten na ons intakegesprek al een financieel plan heeft en alle informatie voor de notaris.
Op twee dagen is het ondernemersnummer in orde. Voordien was dat een tergend lang proces van over en weer mailen voor wat ontbrekende informatie
Pas op, het is aanpassen hoor! Ik heb met software leren werken waar ik nog nooit van gehoord had. Tally bijvoorbeeld, waar we de vragenlijst voor nieuwe klanten in maken. We zijn nu met de eerste tientallen toekomstige klanten bezig, en als ik merk dat er iets van informatie in onze vragenlijst ontbreekt, kunnen we dat gelijk aanpassen. Dat klinkt evident, maar het is een manier van werken die ik nooit eerder heb gezien.
“Neem nu de onboarding van een nieuwe klant. Bij die van de boekhouding hebben we een flow opgezet waardoor de klant op twintig minuten na ons intakegesprek al een financieel plan heeft en alle informatie voor de notaris. ”
Die extra diensten waarover je sprak, is dat ook uniek aan dit kantoor?
Ja. Toen Domien me vertelde dat we een bankkaart zouden aanbieden, hoorde ik het in Keulen donderen. Ik kende niets van banking-as-a-service, de dienst waardoor wij als boekhoudkantoor een bankomgeving kunnen aanbieden. De voordelen voor de klant zijn groot omdat alles automatisch geboekt wordt: de vertragende stap om te moeten kijken naar je rekeningafschriften en er dan de bijhorende facturen bij moet gaan zoeken en doorgeven, valt weg.
Als accountant kan ik ook zo veel sneller op de bal spelen, en de klant ziet realtime de werkelijke status van zijn rekening in de app. Ik ben er zeker van dat ik de steeds terugkerende mails naar de klanten met de vraag om hun lange wachtrekeningen te verantwoorden niet zal missen!
Even over jou als persoon nu. Hoe komt het dat het werk je ligt, en welke kenmerken moet jouw toekomstige collega zeker hebben?
Het werk ligt me omdat ik méér doe dan enkel accountant zijn. Ik help mee het bedrijf te vormen, en mijn toekomstige collega gaat dat zeker ook doen. Alhoewel ik graag werkte waar ik voordien aan de slag was, miste ik een zekere uitdaging. Ik kende m’n werk, en wist ongeveer elke dag wat te verwachten. Nu is dat anders. Elke dag zetten we de processen meer op punt. We vinden ook nieuwe manieren om klanten te helpen, buiten de betreden paden om. Zo kunnen ze een vennootschap oprichten zonder bankattest. Voor een leek zegt dat allicht weinig, maar mijn toekomstige collega gaat zeker begrijpen hoe uitzonderlijk dat is!
We zijn een klein team, en het vertrouwen is groot. Ik kan zelf kiezen waar en wanneer ik mijn werk doe. Met twee kleine kinderen is die vrijheid heel welkom. Het is wel de gewoonte om zoveel mogelijk op kantoor te zijn, je wisselt makkelijker info uit als je naast elkaar zit. Dat we in het Wintercircus in een inspirerende omgeving zitten, en dat we een abonnement op de parking krijgen, zorgt er - naast de fijne collega’s natuurlijk - voor dat we graag naar kantoor komen.
“Als je de goesting voelt om accounting eens écht anders aan te pakken, als je op één of andere manier gefrustreerd bent met hoe je nu werkt: doe het deurtje open en verlaat de gouden kooi.”
Zijn er dan geen nadelen aan de job?
Goh, ik ga eerlijk zijn: de overstap van werknemer naar zelfstandige heeft me wel enkele slapeloze nachten bezorgd. Ik begrijp dat we om managementvennootschappen te ondersteunen, best zélf in de situatie kunnen zitten. Maar ik was volstrekt gelukkig als werknemer, en ik kan me voorstellen dat kandidaten daar ook wat koudwatervrees rond hebben.
De overgang verliep vlot, en nu vind ik het echt super dat ik zelf kan kiezen wat ik met mijn vergoeding doe.
Het feit dat die van de boekhouding zo’n nieuw concept is, moest ook even bezinken. Maar Domien en Tim hebben zich al bewezen in de space, ik heb er alle vertrouwen in dat deze onderneming ook een succes gaat worden.
Nog een laatste woord voor mensen die twijfelen?
Als je de goesting voelt om accounting eens écht anders aan te pakken, als je op één of andere manier gefrustreerd bent met hoe je nu werkt: doe het deurtje open en verlaat de gouden kooi. Ik weet het, als accountants zijn we meestal eerder voorzichtige mensen, maar eerlijk, wat heb je te verliezen?